Allt jag behöver

Har du hört någon säga att vegetarianer inte får i sig allt de behöver? Jag också. Trots det har jag överlevt snart 23 år som lakto-ovo-vegetarian.

Nu har jag också papper på att jag inte är en blek, sjuklig människa bara för att jag inte äter kött. Min läkare tog mängder med blodprov på mig för att se om jag hade några brister, saknade järn, viktiga vitaminer eller andra näringsämnen. Han passade också på att ta flera andra prover. Brevet på posten talar sitt tydliga språk.

Vad sägs om det? Har du också hört någon säga att vegetarianer inte får i sig allt de behöver?

Test: Är du i själva verket en vegetarian?

Vegetarisk Vardags maskot Sparris ställde tjänstvilligt upp som pedagogiskt exempel när vi ville illustrera det här enkla testet. Han ska ha ett varmt tack!

Testa dig själv!

1. Har du en öppen attityd till grönsaker? Det är inte så att du vill förbjuda dem eller så? Du skrattar inte med grabbarna åt de individer som faktiskt lägger något annat än en stek på tallriken? Okej, du har ett poäng.

2. Hur ser dina tänder ut? Jämför med ett annat köttätande djur, som till exempel en varg. Är dina tänder vassa som en vampyr eller är de mer åt allätar- eller samlarhållet? Kan det vara det senare finns en risk att du föddes som vegetarian.

3. Gillar du vitaminer? Grattis, ett poäng till!

4. Blir din mage däst eller tung om du äter kött? Jämför med att äta något vegetariskt. Hoppa raskt upp ur stolen cirka två minuter efter middagen. Går det bättre när du äter grönt finns en sannolikhet att svaret är ja på frågan i rubriken.

5. Brukar du köpa grönsaker? Om du automatiskt går en runda vid grönsaksdisken i butiken stiger din vegetarian-faktor.

Hur gick det för dig i testet?

Vegetarisk veckomeny

Ny som vegetarian, del 2

Det här är en del i en serie för dig som funderar på att bli vegetarian, eller precis har börjat.

(Här är del 1)

Lättlagad veckomeny;

För att släppa oron inför vad man ska laga som vegetarian så tänkte jag tipsa om ett gäng goda och snabba rätter att börja med.

Måndag:

Wok med chili och mango-chutney

Blanda herikuvert, vattenkastanj, broccoli, minimajs, bönor, gul lök och strimlor av morot. Fantasin sätter gränserna – i en wok passar det mesta. Att blanda chili med mango-chutney direkt i pannan och låta det fräsa är enkelt och gott. Servera med en klick turkisk yoghurt.

Köttersättning för den som måste: Qourn-bitar eller quorn-strimlor passar utmärkt om du saknar kyckling.

Tisdag:

Crêpes med grönsaksröra

Grädda vanliga pannkakor och svep in en grönsaksblandning: Rivna morötter, finhackad purjolök, majs, keso, riven pepparrot och peppar och örtsalt är en god fyllning. Toppa med riven ost och baka i ugn.

Onsdag:

Purjolökssoppa

Blanda gul lök och purjolök med potatis, koka och mixa. Krydda med salt, svartpeppar och en tärning grönsaksbuljong. Servera med vitt bröd, doppat i ägg i en stekpanna.

Torsdag:

Grön gryta

Bryn potatis, purjolök, squash och minimajs i en kastrull. Tillsätt sedan en tärning grönsaksbuljong och krossade tomater. Låt koka och blanda sedan i skivade champinjoner och tomater, salt och svartpeppar.

Fredag:

Vegetariska tacos

Dags för fredagsfest! Ugnsbakade tacoskal fylls med majs, hackad tomat, gurka. Quornfärs steks och blandas med starkt kryddad tomatpuré och krossade tomater. Chutney, relish och turkisk yoghurt går utmärkt att experimentera med i sin taco.

Lördag:

Minipajer

Små pajskal förgräddas i muffinsformar och fylls sedan med en blandning av kokt och mixad broccoli, crème fraîche och ägg. Toppas med riven ost och varsin hel broccolibukett. Serveras med en snabb curryröra: Kryddan blandas med crème fraîche till en sås.

Söndag:

Söndagssallad med stekt haloumi-ost

Koka gröna linser och blanda med ruccola, rödlök, purjolök och paprika. Krydda med timjan och citron. Stek haloumi-ost i skivor och servera till salladen. Salta och peppra. Går också bra att lägga till ett grovt bröd för att få en nyttig burgare. Haloumi är spännande att tugga på!

Att bli vegetarian

Ny som vegetarian, del 1

Idag börjar jag en serie för dig som funderar på att bli vegetarian, eller precis har börjat.

Vi börjar med att ta kål på några myter:

Är det krångligt eller farligt att vara vegetarian?

Svaret är nej. Att vara lakto-ovo-vegetarian är bekymmersfritt. Myten att en vegetarian alltid sitter med näsan nedstucken i ett häfte om näringsämnen är överdriven. Speciellt om du fortfarande äter mjölk och ägg (lakto-ovo).

Enligt Livsmedelsverket är det oproblematiskt att äta laktovegetarisk mat. Läs mer på deras webbplats.

Måste man hitta på en massa nya och konstiga rätter nu?

Som vegetarian äter jag samma rätter som köttätare, fast jag skippar förstås kött, fisk och fågel och ökar det gröna på tallriken. Mer grönsaker ger möjligheter till mer färgglad och nyttig mat.

Idag finns det också en mängd produkter som du kan ersätta köttet med rakt av, även om jag tycker att det är lite tråkigt i längden. Prova istället att gå förbi köttdisken och ha alla pengar kvar när du kör in kundvagnen mellan grönsakshyllorna.

Framöver kommer jag att tipsa om enkla veckomenyer här på Vegetarisk Vardag, skräddarsydda för dig som är i startgroparna som vegetarian.

Fakta: Olika typer av vegetarianer

  • Veganer äter mat som enbart innehåller livsmedel från växtriket.
  • Laktovegetarianer äter mat som även innehåller mejeriprodukter (lakto = mjölk).
  • Lakto-ovo-vegetarianer äter mat som både innehåller mejeriprodukter och ägg (ovo = ägg).
  • Halvvegetarianer (Demivegetarian) äter mejeriprodukter, ägg, fisk och i vissa fall även kyckling.

Den här bloggen drivs av två lakto-ovo-vegetarianer. Vi utgår därför därifrån.

Är du ny som vegetarian? Vilka tips skulle du vilja ha? Hör av dig!

Är du redan vegetarian med lång erfarenhet? Vilka tips och råd skulle du vilja dela med dig av till nybörjare?