Vegetarisk veckomeny

Ny som vegetarian, del 2

Det här är en del i en serie för dig som funderar på att bli vegetarian, eller precis har börjat.

(Här är del 1)

Lättlagad veckomeny;

För att släppa oron inför vad man ska laga som vegetarian så tänkte jag tipsa om ett gäng goda och snabba rätter att börja med.

Måndag:

Wok med chili och mango-chutney

Blanda herikuvert, vattenkastanj, broccoli, minimajs, bönor, gul lök och strimlor av morot. Fantasin sätter gränserna – i en wok passar det mesta. Att blanda chili med mango-chutney direkt i pannan och låta det fräsa är enkelt och gott. Servera med en klick turkisk yoghurt.

Köttersättning för den som måste: Qourn-bitar eller quorn-strimlor passar utmärkt om du saknar kyckling.

Tisdag:

Crêpes med grönsaksröra

Grädda vanliga pannkakor och svep in en grönsaksblandning: Rivna morötter, finhackad purjolök, majs, keso, riven pepparrot och peppar och örtsalt är en god fyllning. Toppa med riven ost och baka i ugn.

Onsdag:

Purjolökssoppa

Blanda gul lök och purjolök med potatis, koka och mixa. Krydda med salt, svartpeppar och en tärning grönsaksbuljong. Servera med vitt bröd, doppat i ägg i en stekpanna.

Torsdag:

Grön gryta

Bryn potatis, purjolök, squash och minimajs i en kastrull. Tillsätt sedan en tärning grönsaksbuljong och krossade tomater. Låt koka och blanda sedan i skivade champinjoner och tomater, salt och svartpeppar.

Fredag:

Vegetariska tacos

Dags för fredagsfest! Ugnsbakade tacoskal fylls med majs, hackad tomat, gurka. Quornfärs steks och blandas med starkt kryddad tomatpuré och krossade tomater. Chutney, relish och turkisk yoghurt går utmärkt att experimentera med i sin taco.

Lördag:

Minipajer

Små pajskal förgräddas i muffinsformar och fylls sedan med en blandning av kokt och mixad broccoli, crème fraîche och ägg. Toppas med riven ost och varsin hel broccolibukett. Serveras med en snabb curryröra: Kryddan blandas med crème fraîche till en sås.

Söndag:

Söndagssallad med stekt haloumi-ost

Koka gröna linser och blanda med ruccola, rödlök, purjolök och paprika. Krydda med timjan och citron. Stek haloumi-ost i skivor och servera till salladen. Salta och peppra. Går också bra att lägga till ett grovt bröd för att få en nyttig burgare. Haloumi är spännande att tugga på!

2 reaktioner till “Vegetarisk veckomeny”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *